svenska
Lyssna
MENY
Omslagsbild för utställningen

Juxtaposing Craft

Hantverk och nutida skapande i Japan och Norden

Juxta [latin: nära/bredvid] Poser [franska: att placera]

Juxtaposing Craft utforskar det handgjorda i ett utbyte mellan Norden och Japan. I utställningen möts nytt skapande från formgivare, konstnärer och hantverkare sida vid sida med föremål ur de samlingar Världskulturmuseerna förvaltar. Visas till hösten 2023.

Handens görande, tiden, rörelser, döden och ritualer. Juxtaposing Crafts curatorer Rebecca Ahlstedt och Anna Senno har under flera år undersökt samlingen vid Världskulturmuseerna och skapat nya verk med ambitionen att lyfta fram olika perspektiv och historier som hantverksföremålen bär på.

– Ett föremål överlever ofta sin skapare och är det som berättar våra historier. I utställningen har vi både helt nyfödda samt flera tusenåriga protagonister som möts sida vid sida i ett och samma rum. Mötet här kan lära oss mycket om tid och rum, människa och natur, liv och död, material och skönhet, säger Anna Senno. 

– Genom materialitet och ornamentik formar vi både världen och oss själva, säger Rebecca Ahlstedt. Vi är förväntansfulla inför de nya berättelser som kommer att skapas när utställningen möter publiken då flera av verken är interaktiva och analoga.

För första gången i Östasiatiska museets historia möts verk från fjärde generationens bambumästare, en nyskapad badritual på Island med jomon-keramik, lackhantverk och samiska 1700-tals trummor. Två av de rituella trummorna återfanns i Marseille av samiske konsthantverkaren Fredrik Prost och Anna Senno efter år av letande. I samklang har de skapat en samtida tidstrumma som talar om relationen mellan ljud och tystnad.

Utställningen består av tre tematiska utforskningar, Materialitet i rörelseVattenritualer och Tystnadens återkomst och är skapade av Rebecca Ahlstedt, Anna Senno och designstudion 1+1+1.

Naturen, materialitet och rörelse är en återkommande tematik i utställningen med bland annat interaktiva föremål från Masaru Kawais skog i Gifu, Japan, Rebecca Ahlstedts och Seyia Mitazakis vrilbänk gjord i Dalarna, och ett möte mellan Nittsjölera och SU-EN Butoh company i dansformen Butoh.

I Trapphallen visas Needles, ett svindlande verk av japanska konstnären Toshimasa Kikuchi. Inspirerad av matematiska modellstudier från sent 1800-tal hänger lackerade skulpturer i japansk ädelcypress från taket och leker med motsatsförhållanden i rummet.

 

De samiska trummorna

En närbild på en av trummorna

I anslutning till det nya verket Tidstrumman, skapad av Fredrik Prost och Anna Senno, visas fyra trummor. Två av dessa beslagtogs från Sápmi för ca 300 år sedan och donerades 1882 från Nationalmuseet i Köpenhamn till Musée Trocadéro i Paris. Efter envist sökande fann Anna Senno de två trummorna i samlingarna hos Mucem i Marseille. De har nu lånats in till utställningen Juxtaposing Craft. I klippet nedan kan du höra Fredrik Prost berätta om de samiska trummornas historia och hur det var att se trummorna i verkligheten.

Medverkande:

1+1+1 (Elina Aalto, Klaus Aalto, Roshildur Jonsdottir, Petra Lilja, Sneabjorn Stefansson)
Rebecca Ahlstedt
Chikunsai II
Tanabe Chikuunsai IV
Emi Fuji
Yonezawa Jiro
Gustav Karlssson Frost
Masaru Kawai
Toshimasa Kikuchi
Seiya Mitazaki
Chiharu Nishijima
Fredrik Prost
Anna Senno
Stinsensqueeze
SU-EN Butoh Company
Simon Whitfield
Aoi Yoshizawa
Simon Öreby

Juxtaposing Craft  öppnade lördagen den 15:e oktober 2022 och visas till och med 15 oktober 2023 på Östasiatiska museet i Stockholm. Utställningen är ett samarbete mellan Undeni och Världskulturmuseerna med stöd av Nordisk kulturfond. I utställningen visas också föremål från Dalarnas museum, Mucem i Marseille och Galerie Mingei i Paris.