Jackor, tröjor, täcken och filtar lagades, förstärktes och omarbetades under generationer. Textilier tillverkades genom lager på lager av hemtillverkade hampatyger, utslitna plagg, tygtrasor och återvunnen tråd.
Boro hade länge ett lågt anseende i Japan och betraktades som en skamlig påminnelse om ett fattigt förflutet. Ett århundrade senare har allt förändrats. Boro-föremål kopieras av lyxmodemärken och ställs ut som konst på exklusiva gallerier. Som första museum i Europa visar Östasiatiska museet en världsunik samling av boro-föremål inlånade från Amuse Museum i Tokyo. Samlingen har tidigare visats i New York, Peking och Sydney och ställs nu ut i Stockholm på Östasiatiska museet.
I utställningen medverkar även svenska kreatörer som skapat sin tolkning av boro genom mode, poesi och ljudkonst. Nya verk av modemärket Rave Review och poeten Burcu Sahin presenteras, samt ljudkonst av musikerna Miriam Berhan, Nadine Byrne, Tanya Byrne och Marlena Salonen. Den svensk-japanska konstnären Takao Momiyama bidrar med samtida boro. Bland de 100 boro-föremålen visas även ett urval lappade och lagade kläder från svenska museisamlingar.
I utställningen medverkar även svenska kreatörer som har skapat sin tolkning av boro från deras perspektiv. Unika verk av modemärket Rave Review och poeten Burcu Sahin visas på museet. Besökaren kan dessutom lyssna till ljudkonst av konstnärerna Marlena Salonen, Miriam Berhan samt syskonduon Nadine och Tanya Byrne.