svenska
MENY

Höstlov: Workshop med japanska vikskärmar

02 november 2021, kl. 13:00 - 16:00

Under en tvådagars-workshop kommer du som är 7-12 år få lära dig grunderna i hur man tillverkar den japanska vikskärmen, ”Byoubu”, och hur den tidigare har använts i det japanska hemmet. Det kommer visas bilder på gamla vikskärmar men också på nya gjorda bl.a. av svenska konstnärer

Var: Östasiatiska museet
Pris: 100 kr inkl. material
Ytterligare information: Observera att workshop med japanska vikskärmar pågår under två dagar, den 2 och 3 november kl. 13:00-16:00.
Plats på museet: Ateljé Draken
Dekorbild workshop med japanska vikskärmar

Köp biljett här

Unfolding images – Den japanska vikskärmen

Alla deltagare i workshopen får varsin träram som de får sätta ihop själva med hjälp utav japanskt papper och lim. Vi lär oss bland annat att tillverka ett gångjärn av papper! När hela processen är klar får varje deltagare under dag två rita, måla eller dekorera sin egen vikskärm, som sedan ställs ut i museets hörsal med vernissage under en dag på Östasiatiska museet. Under dagarna upptäcker vi också museets utställning om Japan tillsammans.

Deltagande sker i vuxens sällskap.

Logotyp vikskärmar

UNFOLDING IMAGE – DEN JAPANSKA VIKSKÄRMEN är gjord med stöd av Region Stockholm